COMUNITAT VEÏNS

 Segueix les noticies sobre Comunitats de veïns:



  • Vol canviar d´Administrador de Finques?
  • Estalvi a les comunitats de Veïns. Uns consells
  • Funcions de l´Administrador de Finques
  • Gestionar la morositat d´una comunitat de veïns

_______________________________________________________

  • Vol canviar d´Administrador de Finques?

Si desitja canviar l'administrador de la seva comunitat i no sap com fer-ho aquí li deixem els passos que ha de seguir la seva comunitat de propietaris.

QUINS PASSOS HAIG DE SEGUIR PER CANVIAR D'ADMINISTRADOR DE FINQUES EN LA MEVA COMUNITAT?
És una de les preguntes que es fan molts veïns i presidents de Comunitats de propietaris.

Serà molt enutjós el canvi d'administrador de finques? Quedarem malament amb l'administrador de finques actual? Tindrem problemes si tenim plets o sinistres d'assegurances pendents de la comunitat de veïns? Haurem de pagar alguna cosa pel canvi d'administrador de finques?

El canvi de l'administrador de finques.
Si vostè no està satisfet amb el servei de Gestió i Administració de la seva Comunitat, ha perdut la confiança en l'administrador o simplement vol conèixer altres possibilitats i ofertes, no passa res, vostè té tot el dret a canviar d'administrador, sense cap problema, tan sols cal respectar, si així està estipulat en el contracte, alguna petita formalitat o termini.

Canviar d'administrador de finques és senzill.

El primer que cal fer, és comprovar si  la Comunitat té signat un contracte amb l'Administrador, ja que pot establir el període de vigència i caldria respectar l'establert en el mateix.
El President (o si escau i sense necessitat de la conformitat d'aquest, podrien convocar-la directament la quarta part dels propietaris o els que representin el 25% de quotes) ha de convocar degudament una Junta Extraordinària, on es notifiqui expressament que l'ordre del dia és el canvi de l'administrador. No cal convocar a l'interessat. Fins i tot seria preferible aquesta opció, perquè així els veïns opinin i decideixin en total llibertat i en absència de qualsevol pressió o prejudici.

Pot el President d'una Comunitat canviar a l'Administrador sense portar el tema a la reunió de la junta de veïns? En cas d'urgència, el President pot contractar-ho provisionalment, i sotmetre aquest nomenament a ratificació en la primera Junta que se celebri, que hauria de ser en un termini breu. En la Junta de Propietaris, l'acord ha de ser adoptat amb el vot favorable de la majoria dels propietaris que assisteixin a la reunió.

El normal és que, la decisió de la Comunitat, es comuniqui a l'administrador per escrit amb un mes d'antelació. A l'Administrador cal comunicar-li de manera fefaent que, reunits els propietaris en Junta extraordinària han decidit prescindir dels seus serveis per a tal data, que s'ha designat a la persona que ho substituirà, les dades del nou Administrador i que aquest es posarà en contacte amb ell per recollir-li tota la documentació.

El mes recomanable és que el lliurament de documentació es faci entre l'Administrador sortint i l'entrant, fent-se ells responsables de la informació que es trasllada. Havent de sempre l'administrador entrant signar el lliurament de la documentació, anotant, al costat de la seva signatura, un "pendent de comprovació" això li deixa marge per en cas que falti documentació, reclamar-la posteriorment a l'antic Administrador. També pot recollir la documentació personalment el President, fent el mateix advertiment.

Què passa si l'administrador sortint es nega a lliurar els comptes? El nou administrador haurà de reflectir en un acta que, per aquesta causa, pren possessió del seu càrrec sense poder conèixer l'estat de les mateixes.

Apostem per l´eficàcia. 
Apostem per la seva Comunitat 

____________

  • Estalvi a les comunitats de Veïns. 
Uns consells pràctics per les principals instal.lacions conjuntes:
  • Utilitzeu l´ascensor només si heu de pujar més de 2 pisos (i el vostre estat físic ho permet, es clar!). Sempre que sigui possible, baixeu a peu. En cas que hi hagi més d´un ascensor, recomanem no cridar-los simultàniament per evitar així viatges innecessaris.
  • Consulteu un especialista per tal que optimitzi la factura eléctrica, tenint en compte l´elecció de la tarifa més adequada, la discriminació horària i la potència contractada. Algunes tarifes tenen en compte reduccions que poden suposar importants estalvis econòmics.
  • A les zones exteriors, al jardí o al pati de l´edifici, les cél.lules fotoelèctriques o els rellotges programadors per a regular la encesa o apagada de la llum, i també la instal.lació sectoritzada de l´enllumenat segons les diferents zones que cal il.luminar, son senzilles mesures que faciliten un menor consum d´energia
  • Calefacció: Repartiu les factures de consum energètic entre els diferents propietaris, d´acord amb el consum de cada habitatge, no per superfície, ni quota fixa, ni nombre de radiadors. Gràcies als comptadors individuals, obligatoris des de 1998, la despesa energètica es pot reduir entre un 20 i un 30%.
  • Contracteu un servei professional qualificat per al menteniment dels sistemes comuns de calefacció i d´aigua calenta.


 ____

  • Funcions de l´Administrador de Finques

Segons article 20 de la Llei de Propietat Horitzontal, les funcions de l'administrador de
finques són:

   a) Vetllar pel bon règim de la casa, les seves instal·lacions i serveis, i fer a aquests efectes els oportuns advertiments i prevencions als titulars de les comunitats de propietaris.
L'administrador de finques ha de vetllar pel degut compliment dels estatuts de la comunitat (reglament de règim intern de la comunitat), així com els acords de la Junta de Propietaris. Igualment té per finalitat garantir un correcte funcionament de la Comunitat de Propietaris. Dins d'aquest apartat ha d'incloure's no només als propietaris, sinó també als ocupants dels pisos o locals, per exemple, arrendataris, usufructuaris, etc. 
Per complir amb aquesta funció l'administrador de finques, haurà de realitzar visites periòdiques a l'immoble, així com atendre les comunicacions que rebi de qualsevol copropietari. 
  b) També ha de preparar amb la deguda antelació el pla de despeses benvolgudes de la comunitat de propietaris per sotmetre'ls a la Junta general, proposant els mitjans necessaris per fer front a les despeses de la comunitat.
L'Administrador de finques és l'encarregat de confeccionar els pressupostos de la Comunitat de propietaris, que han de ser aprovats per la Junta de Propietaris ordinària. L'Administrador de finques haurà d'estar al dia de la reglamentació específica que sobre la matèria pugui establir-se el títol constitutiu i/o en els estatuts. Encara que l'article 20.b de la LPH no ho assenyali expressament, l'Administrador de finques també és l'encarregat d'elaborar els comptes de la comunitat de veïns i el balanç definitiu d'ingressos i despeses, que ha de ser objecte d'aprovació per la Junta de Propietaris. És recomanable que s'enviï a tots els copropietaris, juntament amb la convocatòria per assistir a la Junta de Propietaris ordinària, una còpia dels pressupostos i del balanç d'ingressos i despeses de l'exercici anterior, a fi que tots els propietaris puguin examinar detingudament tots dos documents.
  c) Atendre a la conservació i manteniment de la comunitat de propietaris, disposant les reparacions i mesures que resultin urgents, donant immediat compte d'elles al president de la comunitat de veïns o, si escau, als propietaris.
L'administrador de finques s'encarrega de la conservació de les instal·lacions i serveis comuns de la Comunitat de Propietaris, de l'execució dels acords de la Junta de Propietaris relatius a la conservació i entreteniment de l'immoble, així com de la realització de tota classe de reparacions urgents que no puguin dilatar-se el temps. Aquesta funció pot ser exercida sense necessitat d'autorització prèvia de la Junta de Propietaris. La LPH no especifica el mitjà que ha d'utilitzar l'Administrador de finques per informar de les reparacions i mesures urgents que hagi adoptat. Podrà informar personalment o utilitzant qualsevol mitjà de comunicació (telèfon, carta, telegrama, email). L'important serà que els administradors de finques pugui provar que va existir aquesta comunicació als propietaris o copropietaris.
  d) Executar els acords adoptats en matèria d'obres i efectuar els pagaments i realitzar els cobraments que siguin procedents d'aquestes obres en la comunitat de veïns.
  e) Actuar, si escau, com a secretari de la comunitat de veïns i custodiar a la disposició dels
titulars la documentació de la comunitat de propietaris.
  f) Totes les altres atribucions que es confereixin per la Junta de la comunitat.
La llei obliga a complir unes normes de seguretat (col·locació d'extintors, inspeccions de les conduccions de gas, etc.) que estaran també a càrrec de l'Administrador de la Comunitat.



__________


  • Gestionar la morositat d´una comunitat de veïns

La morositat en les comunitats de veïns, que es vincula de manera habitual a la insolidaritat, respon en realitat a factors socials i econòmics, s'incrementa en situacions de crisi econòmica i és una xacra social que ha de gestionar-se de manera preventiva (amb la creació d´un fons de reserva), encara que en nombrosos casos la falta de civisme dels propietaris morosos requereix recórrer a els tribunals de justícia.

Les comunitats de propietaris han de tenir un fons de reserva. Però la veritat és que són bastants les comunitats que no ho constitueixen, malgrat ser obligatori. Unes altres que compleixen la legalitat, ho fan pel mínim (un 5 % del pressupost ordinari anual), que pot resultar insuficient per respondre al seu objectiu d'atendre les obres de reparació i conservació.

D'altra banda, per incentivar el pagament, cal fer ús dels recursos legals. Entre aquests destaquen la privació del dret de vot (no de veu) en les juntes de propietaris i fer visible davant la comunitat la situació de morositat, mitjançant la seva publicitat en les citacions a junta i en les actes.

Quins passos es donen per privar a un propietari de dret de vot?
  • S'ha d'incorporar en la convocatòria a junta la relació dels propietaris que no es trobin al corrent en el pagament dels deutes vençuts amb la comunitat.
  • S'ha d'advertir que quedaran privats del seu dret de vot si, arribat el moment d'iniciar-se la junta, no han procedit al pagament o a la impugnació judicial o consignació de les quantitats degudes en el jutjat o davant notari.
Com i quan han de complir-se les obligacions de pagament?

En el temps i forma determinats per la junta. En cas contrari, el president o l'administrador, si així ho acordés la junta, podran requerir el pagament i reclamar per la via judicial.

Si mor el propietari d'un habitatge i aquesta queda deshabitada sense que es paguin les quotes comunes, què es pot fer?

Cal realitzar gestions de localització dels hereus. La primera i més bàsica és la sol·licitud de nota simple al Registre de la Propietat i la posada en contacte amb el titular registral. Si l'habitatge o local continués a nom de la persona morta, caldria contactar amb els seus familiars i amistats.
Quan aquestes gestions no donin resultat, o si es localitza als hereus i aquests es neguin a contribuir, caldria acudir als tribunals.
Quan els hereus tenen conflictes entre ells, no tramiten el canvi de nom del pis i segueixen sense pagar. Se'ls pot obligar?
En aquests casos, els impagaments no acostumen a tenir causa en una clara voluntat incomplidora de les obligacions, sinó en els conflictes interns de la comunitat hereditària.
Si els hereus tampoc abonen el deute, pot convenir contractar a un advocat que gestioni un acord extrajudicial amb els hereus responsables. Si no s'aconsegueix i no es realitza la transmissió hereditària, es pot plantejar una demanda contra el que es denomina herència jacent. La possibilitat que el plet acabi amb execució i subhasta de l'habitatge pot afavorir la conclusió d'acords amb els hereus legals o testamentaris.

Si no es localitza a ningú, a qui es reclama?


Genèricament, i davant els tribunals, als hereus desconeguts. La junta de propietaris hauria de contractar els serveis d'un advocat.

Què pot fer una comunitat quan l'empresa contractada per reparar la teulada reclama el pagament final i aquesta no ha recaptat les vesses de tots els propietaris?

Davant una reclamació extrajudicial de pagament, caldria convocar junta extraordinària amb urgència, informar a tots els propietaris i adoptar els acords que procedeixin. Entre ells, requerir als propietaris deutors l'ingrés en el compte comú de les vesses acordades i endarrerides per procedir al pagament. Si els propietaris morosos no abonen les vesses que els correspon, la junta pot acordar realitzar al pagament a càrrec de la resta de propietaris i reclamar després per via judicial als morosos.

En què situació es troben els propietaris no deutors si hi ha judici contra la comunitat?

En cas que no s'aconseguís tal acord i es demandés a la comunitat per impagament, els propietaris ha de saber que la Llei de Propietat Horitzontal obliga a les comunitats de propietaris a respondre dels seus deutes enfront de tercers amb tots els fons i crèdits al seu favor.
Subsidiàriament, el creditor pot dirigir-se contra cada propietari per la seva banda, i no pel total del deute. A més, la llei apunta que qualsevol propietari pot oposar-se a l'execució si acredita estar al corrent en el pagament de la totalitat dels deutes vençuts amb la comunitat. L'empresa creditora hauria d'esgotar primer els fons comuns.

Què pot ocórrer si es compra un habitatge que no està al corrent del pagament de les quotes?

Per evitar que un deute d'aquesta naturalesa agafi per sorpresa al comprador de l'habitatge, la llei obliga al venedor a declarar en l'escriptura de venda trobar-se, o no, al corrent en el pagament de les despeses generals.
Si declara no trobar-se al corrent, haurà d'expressar la quantitat que degui. No n'hi ha prou amb la declaració verbal del venedor, en el sentit que anàs, sinó que ha d'aportar certificació davant el notari sobre l'estat dels deutes de l'habitatge o local amb la comunitat.
Sense aquest certificat, signat pel president, no podrà autoritzar-se l'atorgament de l'escriptura de compravenda, tret que el comprador eximeixi al venedor de l'obligació d'aportar-ho.
En qualsevol cas, quan els deutes es corresponguin amb quotes de la part vençuda de l'any en què hagi tingut lloc la compra i l'any natural anterior, el comprador respondrà d'elles, fins i tot amb l'habitatge adquirit. Pels deutes de períodes anteriors, el comprador ja no serà responsable.

Com ha de procedir la comunitat enfront de la morositat d'alguns dels seus membres?

Si hi ha un deute no abonat en el temps i en la forma acordats per la junta, s'ha de requerir el pagament i, si escau, acordar procedir per la via judicial contra el morós.
Quan el propietari responsable de l'impagament és una família o persona afectada per desocupació o circumstàncies similars i sense antecedents de morositat, pot resultar convenient acordar un pla de pagament específic que faciliti l'abonament dels deutes i fer-ho constar en acta.

I quins passos cal donar per acordar reclamar davant els tribunals?

Per a això es requereix un certificat del deute, un escrit que reculli la liquidació del deute amb la signatura del president i administrador. L'acord d'anar a judici ha de notificar-se de manera fefaent als afectats.
El procediment es regula en l'articulo 21 de la Llei de Propietat Horitzontal i en la Llei d'Enjudiciament Civil que remitent al procediment *monitorio. Per a la petició inicial no es precisa d'advocat i procurador. A més, amb la reforma de la Llei 37/2011 de 10 d'octubre de Mesures d'Agilitació Processal, s'ha eliminat el límit de 30.000 euros per acudir al procediment *monitorio.
Si el morós és el promotor, que no va aconseguir vendre tots els habitatges, pot ser difícil aconseguir un acord.
Els propietaris morosos poden ser privats del dret de vot. D'acord amb l'article 15.3 de la Llei de Propietat Horitzontal, s'entén que ni el morós ni la quota del seu pis o local es tindran en compte. Exclosos els morosos, la resta de propietaris hauran d'aconseguir un acord per majoria.
Cal tenir en compte que quan una persona, física o jurídica, sigui titular de diversos pisos, té un sol vot numèric com a propietari, però a l'efecte de la majoria de quotes es computen totes aquestes.

Per reclamar:
  1. El president o l'administrador han de sol·licitar una nota simple al Registre de la Propietat per assegurar-se que el deutor és el propietari de l'habitatge.
  2. Convocar una junta extraordinària que citi a tots els propietaris. La convocatòria contindrà la relació de propietaris deutors i l'avís de privació de dret del vot. En l'ordre del dia figurarà l'adopció de l'acord que procedeixi relatiu a la liquidació del deute, reclamació extrajudicial i, si escau, judicial, contractació o no d'advocat, etc.
  3. Adoptar els acords i transcriure l'acta al Llibre.
  4. El secretari, o administrador si fa les seves funcions, i el president han de certificar l'acord de la junta que aprovi la liquidació del deute.
  5. Notificar de manera fefaent l'acta i els acords adoptats a tots els propietaris, i al propietari deutor, amb requeriment de pagament i un termini per a això. Quan el deutor no recull les notificacions, es pot realitzar a través del tauler d'anuncis de la comunitat. Transcorregut un termini de tres dies, es considera realitzada la notificació al deutor.
  6. Presentar la demanda de judici monitori, amb o sense advocat, en el jutjat de primera instància del lloc on radiqui la finca, acompanyada del document de certificació del deute i prova de la notificació i requeriment al deutor.